עמוד הבית|English|العربية|צור/י קשר
כניסת מדריכות

"כל אישה חייבת לעצמה"

מתוך הרצאה שנשאה יהודית פוני בלונדון, 1997, לפני קבוצת נשים מקומיות

"שלום, שמי יהודית פוני. במשך 30 השנים האחרונות אני מורה לחינוך גופני. את לימודי השלמתי במונטריאול שבקנדה, שם התמחיתי בהתעמלות נשים, ומאז השתתפו מאות נשים בשיעורי ההתעמלות שלי, בקנדה ובישראל.

במהלך השנים, פנו אלי תלמידות רבות שביקשו לקבל עצה בענייני הגוף הנשי ובעיותיו. כמי שההוראה היתה נר לרגליה, הרגשתי שאני מחויבת לנסות ולמצוא דרך לסייע להן, כזו שתבוא מתוך ניסיוני ותנבע מהתחום הקרוב אלי, החינוך הגופני.

כאן, כמו שאומרים, בא הקב"ה לעזרי, והפגיש אותי עם אביבה שטיינר ועם השיטה שפיתחה, שיטת אביבה. במשך שנה שלמה למדתי מפי אביבה את השיטה, ואחרי שקיבלתי מידיה תעודת הסמכה הפכתי להיות אחת מ-40 המורות המוסמכות של השיטה בעולם.

 
מהי איפוא שיטת אביבה?

השיטה מבוססת על  סדרות של תרגילי התעמלות המיועדים לנשים ומעניקים להן שליטה על האיברים הפנימיים שלהן. השיטה מתאימה לנשים בנות כל הגילאים, החל בנערות וכלה בנשים בגיל המעבר.

אפשר לחלק את סדרות התרגילים המרכיבות את השיטה לארבע חטיבות עיקריות:

 

1. סדרת התרגילים לקיצור המחזור

2. התרגילים למניעת תסמונת קדם וסתית (PMS) וכאבי מחזור

3. תרגילי הביוץ

4. תרגילי גיל המעבר (Menopause)

 

להלן  אפרט את תפקידה של כל אחת מהחטיבות:

סדרת התרגילים לקיצור המחזור

בספרה ""Natural Healing of Gynecology מסבירה רינה נסים מה קורה כאשר מבצעים את התרגילים לקיצור המחזור החודשי. "סדרת התרגילים", כך היא כותבת, "מגבירה את זרימת הדם סביב השחלות ובכך 'מזינה' אותן טוב יותר, והחצוצרות נכנסות לקצב פעולה גבוה יותר. כאשר זרימת הדם המוגברת מגיעה לרמה שבה מצטבר גודש, נוצרים דימומים בין שכבתיים בקרומים הריריים של הרחם. הרחם עצמו רגיל לסוג זה של עיסוי בתחילת כל מחזור וסת". אפשר להשוות את התהליך למעין שחרור פתאומי של חסימה, במקרה זה בבטן התחתונה.

לפיכך, שיטת אביבה מאפשרת, בעזרת סדרה של תנועות קצביות, לכוון את הופעת הדימום הווסתי למועד הרצוי לך: בין אם המחזור מאחר, ובין שאת רוצה להקדים אותו מטעמי נוחות (לפני יציאה  לטיול, למשל).

את התרגילים יש לבצע יומיים-שלושה לפני התאריך הרצוי, למשך 10-12 דקות בכל פעם. אחרי שלושה ימים של גירוי האיברים הפנימיים ישתחרר דימום נורמלי.

בתרגול רצוף ומדויק של התנועות למשך חודשים אחדים,  תוכלי להגיע למחזור וסת חודשי תקין ובריא.

 

סדרת התרגילים למניעת תסמונת טרום וסתית (PMS) וכאבי מחזור

ראשית, הבה ננסה לברר מהי בדיוק תסמונת קדם וסתית: מה קורה לגוף לפני הופעת המחזור? מדוע אנחנו כל כך מתוחות וכואבות לקראתו? מה מקורן של מגוון התופעות המתלוות אליו, כמו כאבי ראש, בחילות, הקאות, נדודי שינה, רגישות בשדיים, עלייה במשקל, עצבנות, כאבי גב, פצעונים על הפנים ועוד'?

הסיבה לכל אלה היא רמת האסטרוגן (ההורמון הנקבי) הגבוהה המופרשת בגוף סביב זמן הווסת. עודפי האסטרוגן מגרים כל רקמה רגישה לאסטרוגן, כמו צוואר הרחם, הרחם והשדיים, והגירוי הוא שגורם לכל התופעות שמנינו.

על ידי תרגול עקבי של שיטת אביבה במשך 5-15 דקות מדי יום, לפני התאריך שבו צפויה הווסת להופיע, אנו יכולות לשלוט על רמת האסטרוגן המופרשת כך שההפרשה לא תהיה קיצונית כל כך ודרמטית. בשילוב עם תזונה נכונה בימי המחזור ולפניו, התעמלות היא התרופה הטובה ביותר למניעת התסמונת.

לכאבי המחזור יש סיבות רבות ומגוונות. מיד עם הופעת הווסת מתרחשת ירידה חדה בהורמוני המין, הרקמה הרירית מתרופפת וההתכווצויות מתחילות. נשים רבות אף מספרות כי כאבי הווסת שלהן דומים לצירי לידה.

בזמן הווסת, צוואר הרחם מתכווץ ומשחרר את דם הווסת שהצטבר מעליו. קרישי הדם שנוצרו הם הגורמים לכאבים בעת יציאתם מהגוף. דיאטה עתירת חלבונים ועשירה בוויטמינים A, C ו- D, בתוספת תרגול של השיטה - יהוו הקלה גדולה.

התרגילים מעודדים את זרימת הדם באזור האגן, ובעיקר מלמדים לשלוט על שרירי האגן באמצעות כיווץ והרפיה. התנועה העיקרית מורכבת מזריקת האגן קדימה בתנועה עזה, תוך כדי כיווץ שרירי פי הטבעת, הנרתיק והישבן. חזרה מהירה על תנועות אלו מגבירה את זרימת הדם. ביצוע קבוע של תרגילים אלה משחרר אותנו מכאבי מחזור, מקצר את משך המחזור ומפחית את כמות הדימום. במקביל, נעלמים רוב תסמיני המתח הטרום וסתי.

 

תרגילי הביוץ

במשך שנים היתה הסיבה לעקרות אצל נשים עניין מסתורי שאין דרך להסבירו. בעשרות השנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה והטכנולוגיה, למדנו יותר על הסיבות המקשות על נשים מסוימות להשיג הריון, וכיום אפשר לומר שהעקרות הנשית נובעת משלוש סיבות עיקריות:

1. ליקויים הורמונאליים הנגרמים על ידי רמות נמוכות של אסטרוגן או פרוגסטרון, הפוגעות במחזור התקין.

2. חצוצרות צרות והידבקויות, המונעות מעבר חופשי של הזרע אל הביצית, כך שההפריה אינה מתבצעת.

3. מתח נפשי, המונע מהזקיקים שבביצית להתפתח, ובעצם לא מאפשר ביוץ.

 
תרגילי שיטת אביבה מציעים פתרון מעשי לכל אחת ואחת מהסיבות שנמנו לעיל!

בביצוע רצוף של התרגילים, מתרחבים כלי הדם בבטן התחתונה, והגברת מחזור הדם מייצרת רמת ההורמונים תקינה. זרימת דם מרובה זו היא כה יעילה, עד שהיא מרחיבה את החצוצרות הצרות, משחררת הידבקויות ומאפשרת אפילו לזקיקים הגדולים לעבור בהן. כעת ההפריה אפשרית ומחזור הדם הנמרץ, המלא בהורמונים מזינים, מאפשר גם הריון.

גם המתח הנפשי מושפע ממצבנו הגופני. התרגילים מסבים למתאמנת הנאה רבה, בהיותם קצביים וממריצים כמו ריקוד, ובכך מסייעים להתפוגגות עקבית של המתח. בעת התרגול מתחמם כל אזור הבטן עקב זרימת הדם הנמרצת, והתחושה החמימה נעימה ומשחררת. ריכוז כל האנרגיה הגופנית באיבר אחד מפוגגת את המתח, וברגע שהמתח משתחרר - כמות גדולה של זקיקים עוברת בחצוצרות ומאפשרת כניסה קלה להריון.
 

סדרת התרגילים לגיל המעבר (Menopause)

מה קורה לגוף הנשי בסביבות גיל 50?

גם כאן, נדמה שרב המסתורין. אך אם נבין אילו שינויים חלים בגופנו בגיל המעבר, נדע לקבלם ללא חשש. 

עם הגיענו לגיל המעבר, מתחילות השחלות להפריש פחות ופחות הורמונים, הן מסוג אסטרוגן והן מסוג פרוגסטרון. ועדיין, בתהליך הזה נוצר לעיתים חוסר איזון ברמתם של שני ההורמונים בגוף.

בשל אותו חוסר איזון, מתרחשים בגוף שינויים רבים: אי סדירות של המחזור, גלי חום, כאבי ראש, מצבי רוח משתנים, דיכאון, אכילה כפייתית, התכווצויות ויובש של הנרתיק ובריחת סידן.

לא כל התופעות מופיעות אצל כל הנשים, ובכל מקרה, אין צורך להיבהל. על פי הסטטיסטיקות, רק 20% מהנשים המודרניות סובלות ממש. אולם בכל זאת, כאשר אחד מהסימנים ממש מטריד ומפריע לשגרת החיים, נחפש פתרון.
הרופא ימליץ ליטול אסטרוגן במינון מוגבל - הרפואה הקונבנציונלית אמנם מתחבטת כבר שנים בשאלה האם מומלץ ליטול תחליפי הורמון במינון מוגבל, אולם תופעות הלוואי שלהם מוכחות, וממילא קיים קושי גדול לקבוע את המינון המדויק.

לפיכך, אין מנוס מהמסקנה כי הטיפול הטוב ביותר למניעת סימני הבלות הוא פעילות והתעמלות:

ביצוע קבוע של 18 התרגילים הבסיסיים של שיטת אביבה, ובתוך כך הזנת האיברים הפנימיים בזרימת דם חזקה שמספקת להם כמות גדולה של הורמונים, תמנע את תופעת ההתכווצויות והיובש בנרתיק; סדרה נוספת של תרגילים שיש לבצע במשך חמש דקות ביום תסייע למנוע את צניחת רחם ושלפוחית השתן, הנפוצות בגיל המעבר. התרגילים אף עשויים למנוע את הצורך בניתוח.

וכמובן, זרימת דם טובה משפיעה לטובה על התחושה הכללית – ולכן התרגילים האלה כה הכרחיים בגיל שזכה לכינוי המעליב "גיל הבלות".

לפיכך, גם כשאת נפרדת מהווסת, זכרי: תפקידו של המחזור החודשי הוא לסייע לנו להביא ילדים לעולם. מרגע שאין בכוונתנו להעמיד עוד צאצאים, עלינו לקבל את הפסקת הווסת בברכה.

את התרגילים שלנו נמשיך לתרגל, כדי לשמור על האיזון ההורמונאלי הטבעי ולהחזיר לעצמנו את החיוניות ההכרחית לגופנו. ביצוע התרגילים ימריץ את מחזור הדם ונוכחות האסטרוגן בגופנו תחדש את התחושות שלפני הפסקת הווסת – חיוניות, חיות, פעלתנות.

ניצול נכון של תקופת חיים זו יכול להיחשב לחידוש החיים.

 

לסיכום הרשו לי לומר רק, כי ב- 85% מהמקרים עזרו תרגילי הביוץ לנשים להרות, 100% הצלחה הושגו בדיכוי התסמונת הקדם וסתית ובגרימת הופעת הווסת, וכל הנשים בגיל המעבר דיווחו על הצלחות: מהרמת רחם שצנחה דרך שמירה על רמת אסטרוגן וסידן תקינות, ועד מראה צעיר ורענן שהוסיף להן חיוניות.

מאחר שהתרגילים פשוטים לביצוע, ודורשים הקפדה של כעשר דקות ליום למשך יומיים עד שלושה בחודש, כל אישה מסוגלת ללמוד אותם בתוך זמן קצר. אין צורך להיות רקדנית או מתעמלת כדי לבצעם.

טוב תעשה כל אישה אם תלמד לתרגל את שיטת אביבה. את עשויה להזדקק לה בכל רגע נתון, וכדאי שתוכלי להשתמש בה בעת הצורך.

את חייבת את זה לעצמך.
שיטת אביבה: אימון תנועתי לשיפור הפוריות, להסדרת המחזור וגיל המעבר באופן טבעי.
פותח ע"י פלוטו מקבוצת ATP בניית אתרים